Pantai Pangandaran

Pangandaran adalah salah satu destinasi pelancongan di Jawa Barat yang paling menarik perhatian pelancong domestik dan mancanegara . Terletak di semenanjung pantai selatan Jawa Barat sekitar 91 km dari Kudat , Pangandaran menawarkan pasir pantai hitam dan putih , ombak yang tenang dan pemandangan matahari terbenam yang menakjubkan . Resort ini menghadap ke Lautan Hindi , berjarak 223 Km dari Bandung dan 400 km dari Jakarta, dan terletak di pertengahan antara Bandung dan Yogyakarta .
                                      pangandaran

Semenanjung cantik ini dulu hanya dikenali sebagai bandar nelayan kecil , di mana nelayan pergi di pagi hari dan kembali pada sore hari dengan membawa ikan . Ketika nelayan tiba , semua penduduk setempat akan membantu mereka membawa ikan ke
pantai . Kegiatan ini masih boleh dilihat sehingga hari ini , anda juga boleh mengambil bahagian dan merasakan sensasi menarik jaring ikan yang berat ke pantai .

Pantai Pananjung , terletak di bahagian barat semenanjung , adalah tempat yang sesuai untuk kedua keluarga
green canyon pangandaran
Green Canyon Pangandaran
. Di sini , ombaknya agak tenang , sehingga anda dan keluarga boleh berenang . Anda juga boleh berjemur di bawah sinar matahari atau hanya sekadar menikmati panorama mempesona . Di sekitar pantai merupakan bukit hutan yang juga merupakan cagar alam . Hutan ini adalah tempat tinggal bagi banyak monyet , rusa , kerbau dan haiwan eksotik lain . Ada juga beberapa gua - gua semulajadi dan gua buatan manusia , beberapa dibina oleh Jepun selama Perang Dunia Kedua sebagai kubu pertahanan . Di puncak bukit terdapat air terjun yang indah di mana airnya langsung mengalir ke laut . Untuk mencapai lokasi air terjun ini , anda perlu berjalan kaki , tapi jangan bimbang , sepanjang jalan anda akan dimanjakan dengan pemandangan yang mengagumkan .
Pantai Timur adalah syurga bagi peminat Makanan Laut . Di sini , anda boleh cuba olahan
laut di banyak restoran dan warung makanan yang menawarkan ikan segar , sotong , ketam , udang dan lain - lain , yang dipaparkan di etalase restoran mereka . Di bahagian selatan terdapat pasaran ikan segar di mana anda boleh membeli ikan segar langsung dari nelayan . Pantai Timur merupakan tempat untuk Jet Ski dan Banana Boat yang tentu saja merupakan cara terbaik untuk melepaskan stress dan menyegarkan suasana hati anda

pantai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan