Curug Maribaya Bandung

pelancongan bandung

Curug Maribaya berada di Taman Pelancongan Maribaya . Curug Maribaya terdiri dari tiga curug iaitu Kampung Cikawari , Cigulung dan Cikoleang dengan ketinggian ketiganya sekitar 15 m . Ke tiga curug ini berpunca dari Sungai Cigulung dan Sungai Cikawari . Diantara ketiga curug tersebut pengunjung biasanya bermain air di Kampung Cikawari kerana dasar airnya cukup dangkal sehingga tidak bahaya bermain air disekitar curug tersebut .


Tak jauh dari Kampung Maribaya terdapat curug yang lebih besar iaitu Curug Omas yang berada di kawasan Taman Hutan Raya H. Juanda .



wisata bandung

Legenda

Maribaya berasal dari nama seorang perempuan sangat cantik yang menjadi sumber kehebohan bagi kaum
 laki - laki . Saking terpesona oleh kecantikannya , pemuda - pemuda di kampungya sering cekcok sehingga sewaktu - waktu boleh terjadi pertumpahan darah .

curug bandungSejak mula dibangunkan tahun 1835 oleh Eyang Raksa Dinata , ayah Maribaya , objek pelancongan itu berjaya mengubah kehidupan Eyang Raksa Dinata yang sebelumnya hidup miskin , menjadi berkecukupan . Banyak orang yang berkunjung ke tempat tersebut . Mereka tidak hanya datang untuk berekreasi menghirup udara segar alam pengunungan dan bukit , tetapi juga untuk berubat dengan berendam di air hangat.Eyang Raksa Dinata yang sebenarnya hanya ingin mengelakkan pertumpahan darah di kampungnya , malah mendapat berkat kekayaan selepas mengendalikan sumber air panas mineral yang boleh dipergunakan untuk rawatan itu . Keluarga Maribaya memperoleh pendapatan dari para pengunjung yang datang berduyun - duyun .

curug maribaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan