Cibaduyut pusat Kulit Bandung

kasut bandung
Ingin membeli kasut , beg , dompet dan pelbagai aksesori pakaian lain , Cibaduyut adalah tempat yang tepat jika anda ingin berbelanja barang - barang tersebut di Bandung . Keluasan kawasan belanja Cibaduyut ini mencapai 14 kilometer dan meliputi lima kelurahan di Kota Bandung dan tiga kelurahan di Kabupaten Bandung . Sepanjang jalan Cibaduyut mempunyai ratusan bahkan ribuan tukang kasut dan sandal yang tersebar di daerah tersebut , menjadikan Cibaduyut tempat pelancongan belanja yang sesuai bagi anda yang gemar membeli-belah .

Cibaduyut adalah sebuah daerah di sekitar bandar Bandung bahagian selatan . Daerah ini terkenal dengan kerajinan kulit sepatunya . Hasil produksi kasutnya biasanya dipasarkan langsung di tepi jalan Cibaduyut Raya dengan banyaknya gerai dan kedai kasut . Sedangkan pengeluarannya ada di gang/jalan belakang jalan Cibaduyut .

Kualiti kasut Cibaduyut lumayan bagus ,  ada juga produk yang dijual murah di Cibaduyut , namun produk berasal dari luar bandar semisal sandal dan kasut murah dari Tasik maupun Ciomas Bogor .

kulit bandung
 Dekad - dekad seterusnya , Cibaduyut pun semakin berkembang hingga tempat ini terkenal dengan deretan kedai - kedai beliau yang terpanjang di Asia , bahkan di dunia . Tempat ini kali pertama dirasmikan pada tahun 1989 oleh Presiden Suharto sebagai salah satu destinasi pelancongan . Perkembangan pusat membeli-belah di Cibaduyut pada tahun - tahun selanjutnya mengalami pasang surut , terlebih lagi apabila menjamurnya Factory Outlet di Bandung . Namun demikian saat ini Cibaduyut pun kembali mengalami peningkatan jumlah pengunjung , dan kedai - kedai kasut mula kembali ramai , terutama pada hari - hari cuti .


Mengenai puncak lawatan , biasanya berlaku semasa cuti sekolah atau hari Sabtu - Minggu di mana orang ramai bercuti ke Bandung . Jadi pada keadaan tersebut , jelas Cibaduyut biasanya tersekat .


shoping bandungcibaduyut bandung

Selamat membeli-belah kasut karya warga Bandung ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan