West Java Indonesia A Glance


West java ( Jawa Barat ), dengan jumlah penduduk sekitar 43 juta , terletak di pulau Jawa , Indonesia.  ibu banda ini berada Bandung. Jawa Barat bersempadan Jakarta dan wilayah Banten di sebelah barat, dan Jawa Tengah ke timur. Di utara adalah Laut Jawa dan ke selatan adalah Lautan Hindi. Tidak seperti kebanyakan wilayah di Indonesia yang mempunyai ibu banda mereka di kawasan pantai, ibu bandar wilayah Bandung terletak di kawasan pergunungan. Bermula dari Selat Sunda ke sempadan Jawa Tengah , pelbagai gunung melalui pusat dari timur ke barat dan ke puncak gunung berapi membara  

Provinsi ini mempunyai budaya tersendiri dan bahasa, kedua-dua dipanggil Sunda yang juga digunakan untuk memanggil rakyatnya. Sunda bahagian pulau Jawa dengan orang lain Malayan : orang Jawa. Orang-orang Sunda yang dikenali sebagai lembut mereka. Kebanyakan mereka adalah muslim , jadi kita dapat melihat nilai-nilai Islam yang kuat dalam kehidupan mereka. Mereka mempunyai keramahan semula jadi dan kesopanan . Mereka mempunyai semangat membantu antara satu sama lain apabila diperlukan.

jawa barat
Terdapat banyak tempat untuk melawat di wilayah Jawa Barat, dari kawasan pergunungan untuk turun ke pantai. Yang Tangkuban Perahu gunung, Kawah Putih CIWIDEY , Guntur Garut , ladang teh di Puncak CIAWI , Taman Safari dan Kebun Raya Bogor adalah antara destinasi pelancongan yang terbaik, kedua-dua tempatan dan antarabangsa. Tempat-tempat seperti Maribaya , Guntur Garut, Ciater dan Pengalengan ladang teh juga menawarkan mata air panas serta pemandangan indah mereka pergunungan. Bagi pantai , tempat-tempat seperti Pangandaran sangkar dan Pelabuhan Ratu adalah pantai yang paling banyak dikunjungi semasa cuti dan hujung minggu. Pantai terpencil seperti Pantai Nirwana dan Pantai Pangumbahan di Ujung Genteng , Sukabumi , juga menawarkan percutian yang lebih peribadi untuk pelancong.

                  pelancongan jawa barat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan